HALOWEEN
Kezdlap

 
Lpj be,ha mersz
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Halloweeni Ltogatsok
Induls: 2004-10-10
 
Halloween
 
Egyb
 
tkok Knyve
tkok Knyve : tkok Knyve 3 : Hangok az idk homlybl s az eredeti bn

tkok Knyve 3 : Hangok az idk homlybl s az eredeti bn

cica  2004.10.30. 15:59

Most pedig trjnk vissza a dolgok kezdethez, a trtnelem hajnalhoz, olyan jelensgekhez, amelyeknek tbb kzk van a babonkhoz s a folklrhoz, mint a valsghoz, s amelyekben tbb a mtosz, mint a tny. A kvetkez nhny fejezet Eurpnak arrl a stt korszakrl szl, amelyben emberek tzezreit gettk meg kitallt bnkrt. Ezeket az eltkozott idket azonban csak akkor rthetjk meg, ha betekintnk azokba a vallsi hiedelmekbe s dmoni mtoszokba, amelyekre a kzpkor borzalmai pltek.

Az skorbl kevs "igaz" trtnet maradt rnk az tokrl, mivelhogy kt- vagy hromezer vvel ezeltt kevs volt az rstud, az "igazsgrl" alko­tott kp pedig merben klnbztt a minkt1. Annyi azonban bizonyos, hogy mieltt a tudomny s az rtelem kivvta volna a maga jogait, az elfo­gadott vilgkp mgikus volt, mtosz s "valsg" kztt elmosdott a hatr. Az emberek hittek ben­ne, hogy a varzslk llat kpben jelenhetnek meg, hogy a nem vrt napfogyatkozs avagy egy stks feltnse szerencstlensget jelent, hogy a madr rptb1 vagy a ledftt ember vonagl­sbl eljelek olvashatk ki, hogy a menstrul nk nem nylhatnak telhez vagy ms trgyakhoz s nem stlhatnak el gabonafldek mellett, mert k­zelsgk rontst hoz, hogy, a fkban, folykban, kvekben szellemek lnek. Es hittek abban is, hogy arra, akinek a nevt valamelyik ellensge lomra, viaszba vagy agyagba rja, majd tkot mond a trgy fltt, s vgl eltemeti azt, biztos hall vr.

1980-ban az angliai Bathban a rgszek egy Minerva rmai istennnek szentelt templom ma­radvnyaira bukkantak. A falak kzl "toktblk" kerltek el: papok rtk ket, akik j pnzrt tok­kal sjtottk megbzjuk ellensgt. De mr a bib­liai Ezkiel prfta is eltlte azokat a nket, "akik bvs ktseket varrogatnak minden csuklra, s takarkat ksztenek akrmilyen termetek fej­re, hogy lelkeket vadsszanak!" (Ezkiel Knyve, 13.18.)

A legkegyetlenebb tkok az istenektl eredtek. A grg mitolgia szerint Bellerophon Pegazuson, a szrnyas lovon az Olmposzra akart nyargalni, de az istenek letasztottk, hogy szmkivetett nyo­morkknt tengesse tovbb lett. Promtheuszt, aki el akarta lopni az istenekt1 a tzet, sziklhoz lncoltk, s a mjt kesely vjta ki; a mj azon­ban jszaka visszantt, hogy msnap a knszenve­ds ellr1 kezddhessen. Ikarosz tl kzel replt a naphoz, ezrt az istenek megolvasztottk viasz­szrnyt, hogy lezuhanjon. Aktain, a vadsz, az els kukucskl megleste a meztelenl frd Ar­temisz istennt, ezrt szarvass vltoztattk, s sajt kutyival tpettk szt. Az istenek fltkenyek voltak s bosszllk.

Klnleges tok sjtotta az apagyilkossgot s a vrfertzst. Oidipusz, noha a delphoi orkulum

figyelmeztette, ak9-,ratlan megli apjt, Laioszt, s nl veszi anyjt, Iokasztt. Amikor rdbben tet­tre, megvakt ja magt, s a frik hallba ld­zik; elz1eg azonban mg megtkozza kt fit, Polneikszt s Eteoklszt. A vrfertzsben fogant fivrek megvalstjk az tkot: a thbai trnrt harcolva meglik egymst. Hasonlan stt dr­ma hse Oresztsz is, az argoszi Agamemnn ki­rlynak, a Trjt ostroml grg hadak vezrnek fia. Aigiszthosz, Oresztsz anyjnak szeretje meg­li frdjben Agamemnnt, Kltaimnsztra, az anya pedig fejt veszi halott frjnek. Valamikor Agamemnn hallra sznta egyik lenyukat, Iphigeneit, Kltaimnsztrnak teht semmi oka sem volt r, hogy szeresse frjt, de Oresztsznek sem, hogy szeresse anyjt. A szmzetsben fel­ntt ifj a delphoi orkulumhoz fordul: lje-e meg apja gyilkosait. A papnje szjn t megszlal Apolln isten figyelmezteti: ha nem ll bosszt, rk id1<re kirekeszti magt a trsadalombl. Az orkulum arra inti, hogy a frik megtorolnk az anyagyilkossgot. Brmit tesz teht Oresztsz: vesznie kell. lruhban hazatr Mknbe, behatol a palotba, megli Aigiszthoszt, majd fejt ve­szi anyjnak. E tettrt ldzbe veszik a frik. Oresztsz megtbolyodik, de vgl Athn, a bl­csessg istennje felmenti. gy aztn kigygyul a tbolybl, a frik visszavonulnak, gyz a jzan rtelem s a szeld rbeszls.

E meskbl megtudhatjuk, miknt gondolkod­tak seink az emberi termszetrl s a sorsrl. Oidipusz mit sem sejtve ppen azokat a bnket kveti el, amelyektl vtk; Oresztsz, akr meg­bosszulja apjt, akr nem, mindenkppen elbukik. Az emberek szemben az emberi let maga volt az tok, s a vltoztatsra irnyul ksrleteket ("ne lzadj az istenek ellen"; „ne egyl a fa gymlcs­bl") mlysges bizalmatlansggal fogadtk.

A keleti vallsi felfogs szerint az tok lnyege abban ll, hogy nem ltunk t az illzikon (vagy­is nem termszetfltti trvnyrl, inkbb sajt ncsalsainkrl van sz). Nyugaton azonban mindmig hat a meggyzds, hogy az ember sz­letse ltal eleve krhozatra van tlve. Ez a hit dm s va kizetsnl is az eredend bnnek bibliai dogmjbl fakad. me a legels tok egy tkokkal zsfolt knyvben. Valaki ugyanis megsz­molta, hogy a Bibliban ktszzharmincszor for­dul el az "tok" sz (igaz, az "lds" ngyszztz­szer). toknak is, ldsnak is a nyelv az els sz­m hordozja. A Pldabeszdek 18. 21. szerint "Mind a hall, mind az let a nyelv hatalmban van", a 26.2-ben pedig ez ll: "Mikppen a madr elmegy s a fecske elrepl, azonkppen az ok nl­kl val tok nem szll az emberre."

Mzes 4. knyvben (5.11-31) megismerkedhe­tnk a htlen asszonyt sjt tokkal. A gyanba keveredett nnek a templomban meg kell innia egy tl vizet, amelybe a pdimentumrl vett port ke­vertek, s ha bns, akkor "bemegy az tokhoz vz bel az kesersgre, s megdagad az mhe s leszrad az tompora..."

Mzes V. knyve pedig kimondja: minden t­kok alapvet oka s egyszersmind igazolsa az Is­tennel szembeni engedetlensgben rejlik. gy ju­tunk el az els s legnagyobb tokhoz, amelyet Is­ten az egsz emberisgre mondott ki: az eredend bn tkhoz. dm s va evett az almbl, s bntetsl elvesztettk az denkertet, az sztns ltezs, a paradicsomi llapot boldogsgt. Az tok­kal sjtott emberisg kizetett s magra maradt nmagval. Sokak szerint ez az tok mindmig hat, s csakis Krisztus vlthat meg t1e.

Egy msik, seink ltal eltkozottnak tartott llapo­tot az angol kznyelv mindmig "az tok" nven emleget. A n s a hold titokzatos kapcsolatt mr rgta a holdciklushoz igazod havi vrzsre ve­zettk vissza,' a menstrucihoz pedig egyarnt tr­stottk a ni termkenysg s a vltozkony ni lelkillapot fogalmt. gy aztn a hajdanvolt frfi­ak a vltoz holdat s a havi vrzs llapotban lv nt egyarnt "betegnek" vagy "eltkozottnak" tartottk. Nmetorszgban a havibajt "holdnak", Franciaorszgban "a hold pillanatnak" neveztk. A maorik "ma ta maram" -nak, "holdbetegsgnek'l hvjk a menstrucit, s gy tartjk: a lny els vrzse attl jn meg, hogy a holddal hlt. Indi­tl szak-Amerikig a holdat s a havibajt azonos vagy hasonl szavak fejezik ki. Az si korokban a menstrul n vilgszerte tabunak szmtott - oly­kor tiszttalannak, olykor szentnek. A vrzs tar­tamra kizrtk a mindennapi letb1; volt, ahol e clra kln ni hzakat tartottak fenn. A vrzs­ben termszetfltti jelensget lttak, a vrz nt pedig veszlyesnek tartottk: rintse megbetegt­het, s ha a hzban marad, kialhat a hzi tzhely. Mg az telt is tisztes tvolban raktk le szmuk­ra. Az ausztrliai slakos frfiaknak joguk volt meglni felesgket, ha megtudtk, hogy az menstruci kzben az takarjukon hlt; igaz, elfordult, hogy a frj nhny napon bell maga is belepusztult a rettegsbe.

A serdl fikat gy avattk frfiv, hogy elv­lasztottk ket anyjuktl, s flelmetes szertartsok­kal tettk prbra btorsgukat. A serdl lnyok fel­avatsa azonban csupn abban llt, hogy els havi vrzsk idejre kizrtk ket a kzssgb1.

A sabbat sz, amelyet ksbb a keresztnyek pi­hennapjra, a vasrnapra (no meg a boszorkny­szombatra) alkalmaztak, a babilon sabbatbl ered. A sz azt jelenti: a szv nyugalma vagy pihense, s a babilniaiak gy tartottk: ezeken a napokon van meg a havi vrzse Istarnak, a hold istennjnek, s ilyenkor nem tancsos dolgozni, ftt telt fo­gyasztani vagy tra kelni.

A pihennap teht egybeesett a holdtltvel, k­sbb azonban mr nem havonta egyszer, hanem minden hten megtartottk, kiterjesztve a havi ttlensg tabujt. Esther Harding pszicholgus, Jung tantvnya szerint a tabu a frfiaknak azt a trekvst fejezte ki, "hogy a veszlyesnek tekin­tett n kirekesztsvel megvdjk magukat sajt szexualitsuk rombol hatstl".

sidktl fogva eltkozottnak tekintettk a varzs­lmestersget is, kivlt, ha a termszetfltti ha­talmat, aljas emberi clok szolglatba lltottk. Mzes V. knyve (18.10-11) eltl mindenfajta "j­vendmond, igz, jegymagyarz, varzsl, b­bjos, rdngsktl tudakoz, titokfejt s halottidz" tevkenysget, "mert mind utlja az Ur". s mgis, Smuel 1. Knyvnek 28. fejezetb1 megtudhatjuk: amikor Saul, Izrael kirlya elkese­redett a filiszteusok hdtsai, sajt npnek gy­vasga s Isten makacs nmasga lttn, titkon egy jsnhz, az endori boszorknyhoz fordult, hogy kifaggassa a jvrl.

jszaka, lruhban ment el hozz, s megparan­csolta: idzze meg a nemrg elhunyt Smuel pr­fta szellemt. Az asszony elszr vonakodott, mert tudta, hogy Saul mr szmos boszorknyt kivgeztetett, s attl flt: csellel akarja elveszejte­ni. Amikor azonban Saul az r nevre meges­kdtt, hogy nem esik bntdsa, megidzte neki Smuelt, akit maga gy ltott, mint "istenflt, aki feljn a fldbl" s egyszersmind mint "vn­embert, akin palst van".

Smuel szelleme megkrdezte Sault, hogy mi­rt hborgatta meg nyugalmban, Saul pedig az felelte: szksge van Smuel tancsra, mert Isten elfordult tle, s sem a prftk, sem lmok ltal nem felel neki. Smuel ekkor a tuds tkval sj­totta: kzlte vele, hogy is, fiai is odavesznek, Izrael a filiszteusok martalka lesz, s vgl Dvid lesz a kirly. Saul, aki egsz nap nem evett, ssze­esett rmletben, mire a boszorkny jsgosan lelt egy hzott borjt, kovsztalan kenyeret sttt, s megvendgelte Sault meg a kt szolgjt. A la­koma utn azok hrman eltvoztak - hogy ms­nap mindnyjan elpusztuljanak.

A boszorknyrl s sorsrl nem hallunk tb­bet. A bibliai rnok szavain rzdik, hogy az effaj­ta istentelen praktiknak mg a puszta ltt is k­nos elismernie.

A klasszikus rmai szerzk mr korntsem ilyen szemrmesek. gy pldul Lucanusnak ksznhet­jk, hogy rnk maradt Erichthnak, a thesszliai boszorknynak a trtnete. Lucanus Pharsalia cm mvben elmondja, hogy a leghatalmasabb va­rzslk s boszorknyok ppen ezen a kopr, f­lelmetes vidken ltek. A thesszliai boszorknyok meg tudtk vltoztatni az idjrst, szerelmet fa­kasztottak a legkemnyebb szvben is, s mg az aggokban is ifjonti tzet gerjesztettek. Hatalmuk rnykba bortotta mg az kori mgia kt legh­resebb kzpontjt, Babilnt s az egyiptomi Memfiszt is.

A hangzatos bevezet utn Lucanus rtr a mesre: hogyan akarta Sextus Pompeius, Nagy Pompeius fia megtudni Erichthtl, mifle jv vr r.

Erichtho, a leghatalmasabb s legvisszatasztbb thesszliai boszorkny Lucanus szerint spadt volt s aszott, a haja gubancos, a lehelete bzl. Amer­re jr, pusztn a lptvel megmrgezi a termst. A halottakat szttpi, szemket kivjja. Fogval tpi szt az akasztfa ktelt, a gyilkost lerntja a keresztrl. Srban lakik, s a jslshoz a holtak test­rszeit hasznlja fel: a szl aszalta beleket, a nap kiszrtotta velt, a kivgzettek sebeibl kifolyt vrt, a kereszten elszakadt inakat. Nem egyszer megvrja, amg a csatban elesetteket marcangol­ni kezdik a farkasok, s a pofjukbl tpi ki a hs­cafatokat, hogy varzsitalt proljon bellk. De az is megesik, hogy elszortva a haldokl torkt, a sz­jba harap, hogy belesuttogja az alvilgi rnyak­nak szl zenett.

Lucanus elbeszlse szerint Sextus a flelemtl borzongva keresi fel jflkor a boszorknyt az el­hagyott srok kztti sziklamezn, s arra kri: tudja meg a holtaktl, mit tartogat szmra a jv. Erichtho azt feleli: ehhez friss, p tdej holttest­re van szksge, mivel a rgebbi halottak csak sszefggstelenl vinnyognak. Aztn szurokfe­kete felht csavar a feje kr, hogy az jszaka mg sttebb legyen, s egy kzeli harcmezre vezeti Sextust, hogy vlogathasson a temetetlen holttes­tekbl. Jttre mg a farkasok s a ragadoz ma­darak is elmeneklnek. A kiszemelt holttest nya­kba horgot vet, gy vonszolja a sziklkon t egy tiszafk bortotta kiugr szirt alatti barlangba. Ott elszr is leteremti Sextust s embereit gyva rettegskrt, majd fejre viperkbl font fzrt il­leszt, s munkba veszi a tetemet. Elszr is be­drzsli dgltt kutya nylval, hizbllel, kgyk­kal tpllt szarvas velejvel s egyb utlatoss­gokkal, majd hossz, flelmetes, kroml dalban idzi meg az alvilg friit. Hangja egyszerre em­lkeztet kutyaugatsra, farkasvltsre, bagolyhu­hogsra, oroszlnbmblsre s kgysziszegsre. Vgl aztn spadtan, nmn felmagasodik eltte a halott szelleme; csak az parancsra szlal meg, s miutn megadta a kvnt felvilgostst, azt kri, hadd trhessen rk pihenre. A boszorkny ek­kor halotti mglyt rak, a szellem felmszik r, Erichtho fklyval meggyjtja a tzet, s a mes­nek vge.

kori varzsl volt Simon mgus is, aki az jtes­tamentum szerint Krisztus vetlytrsnak csapott fel. A legenda gy tartja, hogy Nr csszr rmai palotjban mgikus prharcba bocstkozott Szent Pterrel, felszllt a levegbe, de a szent egy jl irnyzott imdsggal letertette, s a mgus, fldre zuhanva, elpusztult.

A jvendls s a halottidzs azonban tovbb virult. Napleon s Hitler egyarnt gy hitte, hogy Nostradamus bizonyos strfi rjuk vonatkoznak; de jval elttk Julius Caesar is magra rtette az egyik hres Sybilla-jslatot, amely szerint hamaro­san hatalmas kirly tmad, aki arra rendeltetett, hogy a vilg valamennyi npt meghdtsa s egyestse, s j aranykort hozzon az emberisgre. Julius Caesarrl azonban mra csupn egy m­sik jslat jut esznkbe, az, amelyet a tmegb1 ki­ltott fel bizonyos Vestricius Spurinna: vakodj mrcius idustl!

A tlvilgi tlettl val flelem szmos, a bntu­dat s a szorongs eloszlatsra hivatott babons szoks kialakulshoz vezetett. Ily mdon akartk a legbnsebb lelkek is megvltani a maguk mennyei belpjt.

A bnbak fogalmt pldul sidktl fogva is­mertk. rorszgban az elhunytak bneit gyne­vezett „bnevkre" ruhztk, akiknek csaldjban rkletes volt e funkci. A sr mell telt tettek t­ravalnak a halott szmra, s ezt fogyasztotta el a „bnev", ekkpp magra vve a bn terht. Amikor ttt az rja is, az ltala elfogyasztott tkos bnket fia vagy utda kebelezte be. A zsi­dk bnbnati napjn a fpap egy kecskre tette kezt, megvallotta fltte a zsidk bneit, majd az llatot kizte. a vadonba. Szegny pra legalbb letben maradhatott. A Himalja vidkn az em­berek lerszegtettek egy kutyt, majd kikergettk a falubl s megkveztk; ekkpp biztostottk be magukat, hogy egy ven t ne sjtsa ket beteg­sg vagy balszerencse. Nigria egyik rszben vente kt embert ltek meg, hogy magukkal vigyk annak a bneit, aki az ldozati szertarts kltsgeit fedezte. A thaifldi vrosokbl egyszer egy vben kiztek egy hzassgtr nt, trgya­dombra dobtk, hogy maghoz vonzza a gonosz szellemeket, s megtiltottk, hogy valaha is vissza­trjen. Szmos si kultrban vente megknoz­tk, meggyilkoltk, majd ritulisan megettk az istenkirlyt vagy a megvlasztott gabonakirlyt, hogy ily mdon kiengeszteljk az isteneket, s j termsben bizakodhassanak.

Az ilyenfajta bnbakmtoszok mindmig fellelhe­tk. A keresztnyek ma is azt lltjk, hogy Krisz­tus a bneikrt halt meg, a kzelmltban pedig feltmadt az egyik legveszedelmesebb bnbakhit: az antiszemitizmus, amely Krisztus gyilkosaiknt tkozza ki az rk hontalansgra s vndorlsra krhoztatott zsidkat.

A zsid (hber ljehudi) eredetileg az gret Fld­jre plyz tizenkt trzs egyiknek, Juda trzs­nek volt a tagja. A zsid np sszessgt kezdet­ben hbereknek (ivrim), majd, Kr. e. 538-ig, a babi­loni fogsg vgig izraelitknak (iszreelim) nevez­tk, s csak ezutn vlt ltalnoss a zsid (jehudi) nv.

Az antiszemitizmus forrsa taln az ,irigysg volt, amelyet a zsidk azzal az lltsukkal keltettek, miszerint csak egyetlen isten ltezik, Jehova (Jah­ve), aki megldja a neki engedelmeskedket, ki­. vltkppen vlasztott npt, a zsidkat. Ahogy Mzes IV. Knyvben (24.9) olvashat: "Aki ld tged, ldott lszen, s ki tkoz tged, tkozott lszen." Ennek rtelmben azok, akik szembeszll­nak Izraellel, magval az Istennel szllnak szembe - ez a fennen hirdetett meggyzds pedig rthe­ten ingerelte a tbbi fajt. Kr. e. 333-ben Nagy Sn­dor lerohanta Judet. Halla utn a hellnizmus meggyazott a rmai hdtsnak, m az idegen uralmat folyamatos zsid lzadsok ksrtk, a makkabeusok felkelst1 (Kr. e. 167) a zeltk t­meges masadai ngyilkossgig. Erre Kr. u. 74-ben kerlt sor, azt kveten, hogy Titus csszr elfog­lalta Jeruzslemet. Szz vvel Krisztus utn elbu­kott a vgs, Simon bar Kochba vezette felkels is. A rabszolgasgra vetett s sztszratott zsidk sor­sa mg nyomorsgosabbra fordult azutn, hogy Nagy Konstantin csszr (Kr. u. 279-337) Rma l­lamvallsv tette a keresztnysget. A zsidknak azonban nagy hasznt vettk, mint uzsorsoknak, lvn, hogy a keresztnyeknek tiltva volt ez a mes­tersg.

A keresztes hadjratok idejn ismt fellngolt az antiszemitizmus. Szmos zsid telepedett meg Angliban s Nmetorszgban, de az asszimilci­t elutastottk, s trvnyeik rtelmben nem h­zasodhattak nem zsidkkal. A korszak tmeghisz­trija szmos elkpeszt legendnak adott tpot. Elterjedt pldul, hogy az Antikrisztus, ha majd megszletik, Dan trzsb1 val zsid lesz, aki a zsidkat rszesti klns kegyben; tovbb azt hreszteltk: a zsidk ritulisan keresztny gyer­mekeket lnek meg, hogy vrket a maguk hs­vti szertartshoz felhasznljk. Ezt a hajmereszt s gyalzatos vrvdat, amelyet lltlag egy an­gol, a lincolni Hugh tallt ki 1255-ben, aztn a leg­vadabb kegyetlenkedsek igazolsra kamatoztat­tk. A megknzott zsidk hiba erskdtek, hogy vallsuk tiltja a vr fogyasztst; a fanatizlt ke­resztnyek az lltlagos bnt az ellenkez irny­ba fordtottk, s a "dmoni" zsidk tmeges le­mszrlst igazoltk vele.

I290-ben a zsidkat kiztk Anglibl, I395-ben Franciaorszgbl, 1492-ben Spanyolorszgbl. Eu­rpa szaki vidkein gettkba zsfoltk ket, s rjuk hrtottk a felelssget a nagy pestisjrv­nyrt, amelynek 1348 s 1350 kztt az eurpai lakossg egyharmada esett ldozatul; mint lltot­tk, a zsidk megmrgeztk a kutakat. I349-ben Brsszel, Frankfurt, Mainz s Kln laki minden kezkre kerlt zsidt meggettek vagy vzbe foj­tottak, arra hivatkozva, hogy "ekkpp akartak Is­tennek kedvben jrni".

A prizsi Mathieu-hz fzdik a bolyg zsid mtosza. Eszerint egy Ahasvrus nev zsid, aki kapus volt Piltus palotjban, gyalzta, st meg is ttte a Golgota fel vnszorg Krisztust, aki gy szlt hozz: "n hamarosan megllok s megpi­henek, de te a vgs napig vndorolni fogsz." Ezrt kell Ahasvrusnak az Utols tlet napjig honta­lanul bolyongania. Mathieu egybknt azt lltot­ta, hogy a trtnetet 1228-ban egy rmny pspk­t1 hallotta.

A dmoni mtosz ellenllt az id mlsnak. Oroszorszgban I903-ban Cion blcseinek jegyz­knyvei cmen kiadtak egy hamistvnyt, hogy bi­zonytkul szolgljon a vilguralomra tr nem­zetkzi zsid sszeeskvshez; sokan azonban nagyon is mohn hdoltak be az otromba csals­nak. 1919-ben az oroszorszgi fehr seregek mint­egy hatvanezer zsidt mszroltak le, mert ket vdoltk az 1917-es forradalomrt; a londoni Times pedig mg 1921-ben is a Jegyzknyvek hitelessge mellett kardoskodott. Amikor 1933-ban Adolf Hit­ler a nmet nci prt vezre tvette a hatalmat, kapva kapott a dmoni zsid mtoszn, hogy hoz­zlsson a zsidk mdszeres ldzshez, s en­nek sorn eljusson a "vgleges megoldsig": az egsz zsidsg kiirtsnak megksrlsig. Mint­egy hatmilli zsid pusztult el, kzlk sokan Auschwitz s Bergen-Belsen gzkamriban. A hu­szadik szzad nem csupn visszhangozta, de fel is erstette a kzpkor borzalmait.

Mra a zsidk visszakaptk hazjukat, Izrael orszgt, m a Jegyzknyvek tovbbra is forgalom­ban vannak; s egyes apokaliptikus keresztny szektk ma is azt valljk, hogy az Armageddonra, a Krisztus s az Antikrisztus kztti vgs tk­zetre a "Szentfldn" kerl majd sor.

Meglehet, hogy az antiszemitizmus a magukat klnlegesnek vagy kivtelesnek tart, msoktl elzrkz npek irnti ltalnos ellenszenvb1 tp­llkozik; a ncik - s nemcsak k - pp gy ldz­tek egy msik, elzrkz s vndorl npet, a ci­gnyokat is. De eredhet a zsidk elleni eltlet az egyistenhvkre jellemz klns belltottsgbl is: K tudniillik mindent csak sarktott ellenttprokban ltnak, szmukra minden fehr vagy feke­te, egyrtelmen j vagy egyrtelmen rossz, erklcsi tletk nem tr meg rnyalatokat a kt vg­let kztt, s a ktelkeds fogalmt elutastjk.

Ez pedig a maga nemben ppolyan tok, mint a tbbi

 
Zene
 
A halloweenrl bvebben

 
Vendgknyv

 

 
rj nekem levelet!
 
Linkek I.

 
Linkek II.

 
Chat

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!