tkok Knyve : tkok Knyve 3 : Hangok az idk homlybl s az eredeti bn |
tkok Knyve 3 : Hangok az idk homlybl s az eredeti bn
cica 2004.10.30. 15:59
Most pedig trjnk vissza a dolgok kezdethez, a trtnelem hajnalhoz, olyan jelensgekhez, amelyeknek tbb kzk van a babonkhoz s a folklrhoz, mint a valsghoz, s amelyekben tbb a mtosz, mint a tny. A kvetkez nhny fejezet Eurpnak arrl a stt korszakrl szl, amelyben emberek tzezreit gettk meg kitallt bnkrt. Ezeket az eltkozott idket azonban csak akkor rthetjk meg, ha betekintnk azokba a vallsi hiedelmekbe s dmoni mtoszokba, amelyekre a kzpkor borzalmai pltek.
Az skorbl kevs "igaz" trtnet maradt rnk az tokrl, mivelhogy kt- vagy hromezer vvel ezeltt kevs volt az rstud, az "igazsgrl" alkotott kp pedig merben klnbztt a minkt1. Annyi azonban bizonyos, hogy mieltt a tudomny s az rtelem kivvta volna a maga jogait, az elfogadott vilgkp mgikus volt, mtosz s "valsg" kztt elmosdott a hatr. Az emberek hittek benne, hogy a varzslk llat kpben jelenhetnek meg, hogy a nem vrt napfogyatkozs avagy egy stks feltnse szerencstlensget jelent, hogy a madr rptb1 vagy a ledftt ember vonaglsbl eljelek olvashatk ki, hogy a menstrul nk nem nylhatnak telhez vagy ms trgyakhoz s nem stlhatnak el gabonafldek mellett, mert kzelsgk rontst hoz, hogy, a fkban, folykban, kvekben szellemek lnek. Es hittek abban is, hogy arra, akinek a nevt valamelyik ellensge lomra, viaszba vagy agyagba rja, majd tkot mond a trgy fltt, s vgl eltemeti azt, biztos hall vr.
1980-ban az angliai Bathban a rgszek egy Minerva rmai istennnek szentelt templom maradvnyaira bukkantak. A falak kzl "toktblk" kerltek el: papok rtk ket, akik j pnzrt tokkal sjtottk megbzjuk ellensgt. De mr a bibliai Ezkiel prfta is eltlte azokat a nket, "akik bvs ktseket varrogatnak minden csuklra, s takarkat ksztenek akrmilyen termetek fejre, hogy lelkeket vadsszanak!" (Ezkiel Knyve, 13.18.)
A legkegyetlenebb tkok az istenektl eredtek. A grg mitolgia szerint Bellerophon Pegazuson, a szrnyas lovon az Olmposzra akart nyargalni, de az istenek letasztottk, hogy szmkivetett nyomorkknt tengesse tovbb lett. Promtheuszt, aki el akarta lopni az istenekt1 a tzet, sziklhoz lncoltk, s a mjt kesely vjta ki; a mj azonban jszaka visszantt, hogy msnap a knszenveds ellr1 kezddhessen. Ikarosz tl kzel replt a naphoz, ezrt az istenek megolvasztottk viaszszrnyt, hogy lezuhanjon. Aktain, a vadsz, az els kukucskl megleste a meztelenl frd Artemisz istennt, ezrt szarvass vltoztattk, s sajt kutyival tpettk szt. Az istenek fltkenyek voltak s bosszllk.
Klnleges tok sjtotta az apagyilkossgot s a vrfertzst. Oidipusz, noha a delphoi orkulum
figyelmeztette, ak9-,ratlan megli apjt, Laioszt, s nl veszi anyjt, Iokasztt. Amikor rdbben tettre, megvakt ja magt, s a frik hallba ldzik; elz1eg azonban mg megtkozza kt fit, Polneikszt s Eteoklszt. A vrfertzsben fogant fivrek megvalstjk az tkot: a thbai trnrt harcolva meglik egymst. Hasonlan stt drma hse Oresztsz is, az argoszi Agamemnn kirlynak, a Trjt ostroml grg hadak vezrnek fia. Aigiszthosz, Oresztsz anyjnak szeretje megli frdjben Agamemnnt, Kltaimnsztra, az anya pedig fejt veszi halott frjnek. Valamikor Agamemnn hallra sznta egyik lenyukat, Iphigeneit, Kltaimnsztrnak teht semmi oka sem volt r, hogy szeresse frjt, de Oresztsznek sem, hogy szeresse anyjt. A szmzetsben felntt ifj a delphoi orkulumhoz fordul: lje-e meg apja gyilkosait. A papnje szjn t megszlal Apolln isten figyelmezteti: ha nem ll bosszt, rk id1<re kirekeszti magt a trsadalombl. Az orkulum arra inti, hogy a frik megtorolnk az anyagyilkossgot. Brmit tesz teht Oresztsz: vesznie kell. lruhban hazatr Mknbe, behatol a palotba, megli Aigiszthoszt, majd fejt veszi anyjnak. E tettrt ldzbe veszik a frik. Oresztsz megtbolyodik, de vgl Athn, a blcsessg istennje felmenti. gy aztn kigygyul a tbolybl, a frik visszavonulnak, gyz a jzan rtelem s a szeld rbeszls.
E meskbl megtudhatjuk, miknt gondolkodtak seink az emberi termszetrl s a sorsrl. Oidipusz mit sem sejtve ppen azokat a bnket kveti el, amelyektl vtk; Oresztsz, akr megbosszulja apjt, akr nem, mindenkppen elbukik. Az emberek szemben az emberi let maga volt az tok, s a vltoztatsra irnyul ksrleteket ("ne lzadj az istenek ellen"; „ne egyl a fa gymlcsbl") mlysges bizalmatlansggal fogadtk.
A keleti vallsi felfogs szerint az tok lnyege abban ll, hogy nem ltunk t az illzikon (vagyis nem termszetfltti trvnyrl, inkbb sajt ncsalsainkrl van sz). Nyugaton azonban mindmig hat a meggyzds, hogy az ember szletse ltal eleve krhozatra van tlve. Ez a hit dm s va kizetsnl is az eredend bnnek bibliai dogmjbl fakad. me a legels tok egy tkokkal zsfolt knyvben. Valaki ugyanis megszmolta, hogy a Bibliban ktszzharmincszor fordul el az "tok" sz (igaz, az "lds" ngyszztzszer). toknak is, ldsnak is a nyelv az els szm hordozja. A Pldabeszdek 18. 21. szerint "Mind a hall, mind az let a nyelv hatalmban van", a 26.2-ben pedig ez ll: "Mikppen a madr elmegy s a fecske elrepl, azonkppen az ok nlkl val tok nem szll az emberre."
Mzes 4. knyvben (5.11-31) megismerkedhetnk a htlen asszonyt sjt tokkal. A gyanba keveredett nnek a templomban meg kell innia egy tl vizet, amelybe a pdimentumrl vett port kevertek, s ha bns, akkor "bemegy az tokhoz vz bel az kesersgre, s megdagad az mhe s leszrad az tompora..."
Mzes V. knyve pedig kimondja: minden tkok alapvet oka s egyszersmind igazolsa az Istennel szembeni engedetlensgben rejlik. gy jutunk el az els s legnagyobb tokhoz, amelyet Isten az egsz emberisgre mondott ki: az eredend bn tkhoz. dm s va evett az almbl, s bntetsl elvesztettk az denkertet, az sztns ltezs, a paradicsomi llapot boldogsgt. Az tokkal sjtott emberisg kizetett s magra maradt nmagval. Sokak szerint ez az tok mindmig hat, s csakis Krisztus vlthat meg t1e.
Egy msik, seink ltal eltkozottnak tartott llapotot az angol kznyelv mindmig "az tok" nven emleget. A n s a hold titokzatos kapcsolatt mr rgta a holdciklushoz igazod havi vrzsre vezettk vissza,' a menstrucihoz pedig egyarnt trstottk a ni termkenysg s a vltozkony ni lelkillapot fogalmt. gy aztn a hajdanvolt frfiak a vltoz holdat s a havi vrzs llapotban lv nt egyarnt "betegnek" vagy "eltkozottnak" tartottk. Nmetorszgban a havibajt "holdnak", Franciaorszgban "a hold pillanatnak" neveztk. A maorik "ma ta maram" -nak, "holdbetegsgnek'l hvjk a menstrucit, s gy tartjk: a lny els vrzse attl jn meg, hogy a holddal hlt. Inditl szak-Amerikig a holdat s a havibajt azonos vagy hasonl szavak fejezik ki. Az si korokban a menstrul n vilgszerte tabunak szmtott - olykor tiszttalannak, olykor szentnek. A vrzs tartamra kizrtk a mindennapi letb1; volt, ahol e clra kln ni hzakat tartottak fenn. A vrzsben termszetfltti jelensget lttak, a vrz nt pedig veszlyesnek tartottk: rintse megbetegthet, s ha a hzban marad, kialhat a hzi tzhely. Mg az telt is tisztes tvolban raktk le szmukra. Az ausztrliai slakos frfiaknak joguk volt meglni felesgket, ha megtudtk, hogy az menstruci kzben az takarjukon hlt; igaz, elfordult, hogy a frj nhny napon bell maga is belepusztult a rettegsbe.
A serdl fikat gy avattk frfiv, hogy elvlasztottk ket anyjuktl, s flelmetes szertartsokkal tettk prbra btorsgukat. A serdl lnyok felavatsa azonban csupn abban llt, hogy els havi vrzsk idejre kizrtk ket a kzssgb1.
A sabbat sz, amelyet ksbb a keresztnyek pihennapjra, a vasrnapra (no meg a boszorknyszombatra) alkalmaztak, a babilon sabbatbl ered. A sz azt jelenti: a szv nyugalma vagy pihense, s a babilniaiak gy tartottk: ezeken a napokon van meg a havi vrzse Istarnak, a hold istennjnek, s ilyenkor nem tancsos dolgozni, ftt telt fogyasztani vagy tra kelni.
A pihennap teht egybeesett a holdtltvel, ksbb azonban mr nem havonta egyszer, hanem minden hten megtartottk, kiterjesztve a havi ttlensg tabujt. Esther Harding pszicholgus, Jung tantvnya szerint a tabu a frfiaknak azt a trekvst fejezte ki, "hogy a veszlyesnek tekintett n kirekesztsvel megvdjk magukat sajt szexualitsuk rombol hatstl".
sidktl fogva eltkozottnak tekintettk a varzslmestersget is, kivlt, ha a termszetfltti hatalmat, aljas emberi clok szolglatba lltottk. Mzes V. knyve (18.10-11) eltl mindenfajta "jvendmond, igz, jegymagyarz, varzsl, bbjos, rdngsktl tudakoz, titokfejt s halottidz" tevkenysget, "mert mind utlja az Ur". s mgis, Smuel 1. Knyvnek 28. fejezetb1 megtudhatjuk: amikor Saul, Izrael kirlya elkeseredett a filiszteusok hdtsai, sajt npnek gyvasga s Isten makacs nmasga lttn, titkon egy jsnhz, az endori boszorknyhoz fordult, hogy kifaggassa a jvrl.
jszaka, lruhban ment el hozz, s megparancsolta: idzze meg a nemrg elhunyt Smuel prfta szellemt. Az asszony elszr vonakodott, mert tudta, hogy Saul mr szmos boszorknyt kivgeztetett, s attl flt: csellel akarja elveszejteni. Amikor azonban Saul az r nevre megeskdtt, hogy nem esik bntdsa, megidzte neki Smuelt, akit maga gy ltott, mint "istenflt, aki feljn a fldbl" s egyszersmind mint "vnembert, akin palst van".
Smuel szelleme megkrdezte Sault, hogy mirt hborgatta meg nyugalmban, Saul pedig az felelte: szksge van Smuel tancsra, mert Isten elfordult tle, s sem a prftk, sem lmok ltal nem felel neki. Smuel ekkor a tuds tkval sjtotta: kzlte vele, hogy is, fiai is odavesznek, Izrael a filiszteusok martalka lesz, s vgl Dvid lesz a kirly. Saul, aki egsz nap nem evett, sszeesett rmletben, mire a boszorkny jsgosan lelt egy hzott borjt, kovsztalan kenyeret sttt, s megvendgelte Sault meg a kt szolgjt. A lakoma utn azok hrman eltvoztak - hogy msnap mindnyjan elpusztuljanak.
A boszorknyrl s sorsrl nem hallunk tbbet. A bibliai rnok szavain rzdik, hogy az effajta istentelen praktiknak mg a puszta ltt is knos elismernie.
A klasszikus rmai szerzk mr korntsem ilyen szemrmesek. gy pldul Lucanusnak ksznhetjk, hogy rnk maradt Erichthnak, a thesszliai boszorknynak a trtnete. Lucanus Pharsalia cm mvben elmondja, hogy a leghatalmasabb varzslk s boszorknyok ppen ezen a kopr, flelmetes vidken ltek. A thesszliai boszorknyok meg tudtk vltoztatni az idjrst, szerelmet fakasztottak a legkemnyebb szvben is, s mg az aggokban is ifjonti tzet gerjesztettek. Hatalmuk rnykba bortotta mg az kori mgia kt leghresebb kzpontjt, Babilnt s az egyiptomi Memfiszt is.
A hangzatos bevezet utn Lucanus rtr a mesre: hogyan akarta Sextus Pompeius, Nagy Pompeius fia megtudni Erichthtl, mifle jv vr r.
Erichtho, a leghatalmasabb s legvisszatasztbb thesszliai boszorkny Lucanus szerint spadt volt s aszott, a haja gubancos, a lehelete bzl. Amerre jr, pusztn a lptvel megmrgezi a termst. A halottakat szttpi, szemket kivjja. Fogval tpi szt az akasztfa ktelt, a gyilkost lerntja a keresztrl. Srban lakik, s a jslshoz a holtak testrszeit hasznlja fel: a szl aszalta beleket, a nap kiszrtotta velt, a kivgzettek sebeibl kifolyt vrt, a kereszten elszakadt inakat. Nem egyszer megvrja, amg a csatban elesetteket marcangolni kezdik a farkasok, s a pofjukbl tpi ki a hscafatokat, hogy varzsitalt proljon bellk. De az is megesik, hogy elszortva a haldokl torkt, a szjba harap, hogy belesuttogja az alvilgi rnyaknak szl zenett.
Lucanus elbeszlse szerint Sextus a flelemtl borzongva keresi fel jflkor a boszorknyt az elhagyott srok kztti sziklamezn, s arra kri: tudja meg a holtaktl, mit tartogat szmra a jv. Erichtho azt feleli: ehhez friss, p tdej holttestre van szksge, mivel a rgebbi halottak csak sszefggstelenl vinnyognak. Aztn szurokfekete felht csavar a feje kr, hogy az jszaka mg sttebb legyen, s egy kzeli harcmezre vezeti Sextust, hogy vlogathasson a temetetlen holttestekbl. Jttre mg a farkasok s a ragadoz madarak is elmeneklnek. A kiszemelt holttest nyakba horgot vet, gy vonszolja a sziklkon t egy tiszafk bortotta kiugr szirt alatti barlangba. Ott elszr is leteremti Sextust s embereit gyva rettegskrt, majd fejre viperkbl font fzrt illeszt, s munkba veszi a tetemet. Elszr is bedrzsli dgltt kutya nylval, hizbllel, kgykkal tpllt szarvas velejvel s egyb utlatossgokkal, majd hossz, flelmetes, kroml dalban idzi meg az alvilg friit. Hangja egyszerre emlkeztet kutyaugatsra, farkasvltsre, bagolyhuhogsra, oroszlnbmblsre s kgysziszegsre. Vgl aztn spadtan, nmn felmagasodik eltte a halott szelleme; csak az parancsra szlal meg, s miutn megadta a kvnt felvilgostst, azt kri, hadd trhessen rk pihenre. A boszorkny ekkor halotti mglyt rak, a szellem felmszik r, Erichtho fklyval meggyjtja a tzet, s a mesnek vge.
kori varzsl volt Simon mgus is, aki az jtestamentum szerint Krisztus vetlytrsnak csapott fel. A legenda gy tartja, hogy Nr csszr rmai palotjban mgikus prharcba bocstkozott Szent Pterrel, felszllt a levegbe, de a szent egy jl irnyzott imdsggal letertette, s a mgus, fldre zuhanva, elpusztult.
A jvendls s a halottidzs azonban tovbb virult. Napleon s Hitler egyarnt gy hitte, hogy Nostradamus bizonyos strfi rjuk vonatkoznak; de jval elttk Julius Caesar is magra rtette az egyik hres Sybilla-jslatot, amely szerint hamarosan hatalmas kirly tmad, aki arra rendeltetett, hogy a vilg valamennyi npt meghdtsa s egyestse, s j aranykort hozzon az emberisgre. Julius Caesarrl azonban mra csupn egy msik jslat jut esznkbe, az, amelyet a tmegb1 kiltott fel bizonyos Vestricius Spurinna: vakodj mrcius idustl!
A tlvilgi tlettl val flelem szmos, a bntudat s a szorongs eloszlatsra hivatott babons szoks kialakulshoz vezetett. Ily mdon akartk a legbnsebb lelkek is megvltani a maguk mennyei belpjt.
A bnbak fogalmt pldul sidktl fogva ismertk. rorszgban az elhunytak bneit gynevezett „bnevkre" ruhztk, akiknek csaldjban rkletes volt e funkci. A sr mell telt tettek travalnak a halott szmra, s ezt fogyasztotta el a „bnev", ekkpp magra vve a bn terht. Amikor ttt az rja is, az ltala elfogyasztott tkos bnket fia vagy utda kebelezte be. A zsidk bnbnati napjn a fpap egy kecskre tette kezt, megvallotta fltte a zsidk bneit, majd az llatot kizte. a vadonba. Szegny pra legalbb letben maradhatott. A Himalja vidkn az emberek lerszegtettek egy kutyt, majd kikergettk a falubl s megkveztk; ekkpp biztostottk be magukat, hogy egy ven t ne sjtsa ket betegsg vagy balszerencse. Nigria egyik rszben vente kt embert ltek meg, hogy magukkal vigyk annak a bneit, aki az ldozati szertarts kltsgeit fedezte. A thaifldi vrosokbl egyszer egy vben kiztek egy hzassgtr nt, trgyadombra dobtk, hogy maghoz vonzza a gonosz szellemeket, s megtiltottk, hogy valaha is visszatrjen. Szmos si kultrban vente megknoztk, meggyilkoltk, majd ritulisan megettk az istenkirlyt vagy a megvlasztott gabonakirlyt, hogy ily mdon kiengeszteljk az isteneket, s j termsben bizakodhassanak.
Az ilyenfajta bnbakmtoszok mindmig fellelhetk. A keresztnyek ma is azt lltjk, hogy Krisztus a bneikrt halt meg, a kzelmltban pedig feltmadt az egyik legveszedelmesebb bnbakhit: az antiszemitizmus, amely Krisztus gyilkosaiknt tkozza ki az rk hontalansgra s vndorlsra krhoztatott zsidkat.
A zsid (hber ljehudi) eredetileg az gret Fldjre plyz tizenkt trzs egyiknek, Juda trzsnek volt a tagja. A zsid np sszessgt kezdetben hbereknek (ivrim), majd, Kr. e. 538-ig, a babiloni fogsg vgig izraelitknak (iszreelim) neveztk, s csak ezutn vlt ltalnoss a zsid (jehudi) nv.
Az antiszemitizmus forrsa taln az ,irigysg volt, amelyet a zsidk azzal az lltsukkal keltettek, miszerint csak egyetlen isten ltezik, Jehova (Jahve), aki megldja a neki engedelmeskedket, ki. vltkppen vlasztott npt, a zsidkat. Ahogy Mzes IV. Knyvben (24.9) olvashat: "Aki ld tged, ldott lszen, s ki tkoz tged, tkozott lszen." Ennek rtelmben azok, akik szembeszllnak Izraellel, magval az Istennel szllnak szembe - ez a fennen hirdetett meggyzds pedig rtheten ingerelte a tbbi fajt. Kr. e. 333-ben Nagy Sndor lerohanta Judet. Halla utn a hellnizmus meggyazott a rmai hdtsnak, m az idegen uralmat folyamatos zsid lzadsok ksrtk, a makkabeusok felkelst1 (Kr. e. 167) a zeltk tmeges masadai ngyilkossgig. Erre Kr. u. 74-ben kerlt sor, azt kveten, hogy Titus csszr elfoglalta Jeruzslemet. Szz vvel Krisztus utn elbukott a vgs, Simon bar Kochba vezette felkels is. A rabszolgasgra vetett s sztszratott zsidk sorsa mg nyomorsgosabbra fordult azutn, hogy Nagy Konstantin csszr (Kr. u. 279-337) Rma llamvallsv tette a keresztnysget. A zsidknak azonban nagy hasznt vettk, mint uzsorsoknak, lvn, hogy a keresztnyeknek tiltva volt ez a mestersg.
A keresztes hadjratok idejn ismt fellngolt az antiszemitizmus. Szmos zsid telepedett meg Angliban s Nmetorszgban, de az asszimilcit elutastottk, s trvnyeik rtelmben nem hzasodhattak nem zsidkkal. A korszak tmeghisztrija szmos elkpeszt legendnak adott tpot. Elterjedt pldul, hogy az Antikrisztus, ha majd megszletik, Dan trzsb1 val zsid lesz, aki a zsidkat rszesti klns kegyben; tovbb azt hreszteltk: a zsidk ritulisan keresztny gyermekeket lnek meg, hogy vrket a maguk hsvti szertartshoz felhasznljk. Ezt a hajmereszt s gyalzatos vrvdat, amelyet lltlag egy angol, a lincolni Hugh tallt ki 1255-ben, aztn a legvadabb kegyetlenkedsek igazolsra kamatoztattk. A megknzott zsidk hiba erskdtek, hogy vallsuk tiltja a vr fogyasztst; a fanatizlt keresztnyek az lltlagos bnt az ellenkez irnyba fordtottk, s a "dmoni" zsidk tmeges lemszrlst igazoltk vele.
I290-ben a zsidkat kiztk Anglibl, I395-ben Franciaorszgbl, 1492-ben Spanyolorszgbl. Eurpa szaki vidkein gettkba zsfoltk ket, s rjuk hrtottk a felelssget a nagy pestisjrvnyrt, amelynek 1348 s 1350 kztt az eurpai lakossg egyharmada esett ldozatul; mint lltottk, a zsidk megmrgeztk a kutakat. I349-ben Brsszel, Frankfurt, Mainz s Kln laki minden kezkre kerlt zsidt meggettek vagy vzbe fojtottak, arra hivatkozva, hogy "ekkpp akartak Istennek kedvben jrni".
A prizsi Mathieu-hz fzdik a bolyg zsid mtosza. Eszerint egy Ahasvrus nev zsid, aki kapus volt Piltus palotjban, gyalzta, st meg is ttte a Golgota fel vnszorg Krisztust, aki gy szlt hozz: "n hamarosan megllok s megpihenek, de te a vgs napig vndorolni fogsz." Ezrt kell Ahasvrusnak az Utols tlet napjig hontalanul bolyongania. Mathieu egybknt azt lltotta, hogy a trtnetet 1228-ban egy rmny pspkt1 hallotta.
A dmoni mtosz ellenllt az id mlsnak. Oroszorszgban I903-ban Cion blcseinek jegyzknyvei cmen kiadtak egy hamistvnyt, hogy bizonytkul szolgljon a vilguralomra tr nemzetkzi zsid sszeeskvshez; sokan azonban nagyon is mohn hdoltak be az otromba csalsnak. 1919-ben az oroszorszgi fehr seregek mintegy hatvanezer zsidt mszroltak le, mert ket vdoltk az 1917-es forradalomrt; a londoni Times pedig mg 1921-ben is a Jegyzknyvek hitelessge mellett kardoskodott. Amikor 1933-ban Adolf Hitler a nmet nci prt vezre tvette a hatalmat, kapva kapott a dmoni zsid mtoszn, hogy hozzlsson a zsidk mdszeres ldzshez, s ennek sorn eljusson a "vgleges megoldsig": az egsz zsidsg kiirtsnak megksrlsig. Mintegy hatmilli zsid pusztult el, kzlk sokan Auschwitz s Bergen-Belsen gzkamriban. A huszadik szzad nem csupn visszhangozta, de fel is erstette a kzpkor borzalmait.
Mra a zsidk visszakaptk hazjukat, Izrael orszgt, m a Jegyzknyvek tovbbra is forgalomban vannak; s egyes apokaliptikus keresztny szektk ma is azt valljk, hogy az Armageddonra, a Krisztus s az Antikrisztus kztti vgs tkzetre a "Szentfldn" kerl majd sor.
Meglehet, hogy az antiszemitizmus a magukat klnlegesnek vagy kivtelesnek tart, msoktl elzrkz npek irnti ltalnos ellenszenvb1 tpllkozik; a ncik - s nemcsak k - pp gy ldztek egy msik, elzrkz s vndorl npet, a cignyokat is. De eredhet a zsidk elleni eltlet az egyistenhvkre jellemz klns belltottsgbl is: K tudniillik mindent csak sarktott ellenttprokban ltnak, szmukra minden fehr vagy fekete, egyrtelmen j vagy egyrtelmen rossz, erklcsi tletk nem tr meg rnyalatokat a kt vglet kztt, s a ktelkeds fogalmt elutastjk.
Ez pedig a maga nemben ppolyan tok, mint a tbbi
|