tkok Knyve 1
cica 2004.10.30. 15:55
Isten hozta az tkok vilgba! – szlhatna a ksznts, mr ha nem lenne a maga mivoltban ennyire nonszensz. Ebbl az si korokbl gykerez s az id labirintusn tgyrz vilgban a ltogat taln olykor csak a fl szemt meri „megreszkrozni”, hiszen ez egy elvont, egy msik vilg, noha tagadhatatlan kapcsolatai vannak a relis valsggal. s taln ezrt is olyan flelmetes.
A mgia birodalmban jrunk, a terep ingovnyos, nem tallunk vals kapaszkodkat s azt gondolhatjuk, taln jobb lenne ezt a vidket nagyvben elkerlni, hiszen tagadhatatlan, hogy mr maga a tma is eltkozottnak tnik. Nem gondolhattk ezt mskppen az okkult tudomnyok kutati sem. Mg a fld titokzatos energiirl, a szellemekrl, a divincirl, a sznekrl, szmokrl, rezgsekrl, boszorknysgrl, a kristlyok s a piramisok hatalmrl, a woodoo-rl, a stnizmusrl, a vmprizmusrl, a dmonolgirl, a halottidzsrl, az asztrolgirl szl forrsmunkk megszmllhatatlan sorokban tengenek tl az ezoterikus rdeklds emberek polcain, ennek a tmakrnek a helyn egy betltetlen rt tallunk csupn. Csak az tkok azok, amelyeknek nincs jelents respektusuk, mintha a tma nem minslne komoly elemzsre mltnak… Persze, igaz, az tkok gondolata nemigen breszt kellemes kpzeteket. Itt vannak rgtn a „htkznapi” tkok. Pedig nzzk a dolgot relisan, vajon hnyan eveznek t gy az let tengern, hogy valamit vagy valakit el ne tkoznnak? Nem nagy dolgok ezek, bizonyra meg sem fontoljuk a dolgot komolyan, csak gy „kicsszik a sznkon”. Lazn odavetjk ket egy hirtelen felindultsg hevben, pedig csupn egy ksn befut vonat, leksett repljrat, rossz id, beragadt lift, htlen, csapodr szeret bosszant fel bennnket. A dolog megtrtnik jra s jra az idk sorn, pedig taln mg csak nem is hisznk igazn mechanizmusnak eredmnyessgben. Az igazi, komoly, nagyszabs tok rohan, „civilizlt” vilgunkban ugyanolyan ritkasgszmba megy, akr az ima, vagy az lds erejbe vetett rendthetetlen hit. Ha ugyanis valaki pldul nyltan beismeri, hogy hisz a ronts hatalmban, eleve vllalja, hogy kinevetik, vagy akr gnyt znek belle. Ha dhsen kiabl ellensgnk elvonja figyelmnket s kocsinkat a falnak vezetjk, aligha jutunk arra a kvetkeztetsre, hogy az illet a fekete mgia beavatott fpapja s eltkozott bennnket. Egybknt, ha ez mg igaz is lenne – ki tudn bizonytani? Nincs az a brsg, amely elfogadn, hogy a balesetet egy tok idzte el! A civilizci mai fokn nemigen hisznk tbb mr az tkok hatkonysgban, legfeljebb ha szba kerl, vatosan egyfle llektani hatst tulajdontunk neki. Elismerjk, ha valaki hisz az tokban s a smn „rszegezi a csontot”, akkor az illet valban meghalhat, klnsen, ha krltte mindenki gy viselkedik, mintha mris halott ember lenne. A bizalmatlansg tulajdonkppen egyfle fegyver a keznkben: ha nem hisznk valamiben, azzal ugyanis tulajdonkppen megfosztjuk hatalmtl, s mivel az tok gylletbl s rosszindulatbl tpllkozik, kzenfekv, hogy a legegyszerbb vdekezs tagadni a rosszindulat hatalmt. Ezzel csak egy apr, br jelents logikai problma van: nevezetesen, hogy a kvetkezetessg megkvnja ez esetben, hogy az lds s az ima hatalmt is tagadjuk, mivel - br ellenkez vektorral – szintn a mgikus akarat tudatos kivettsn alapszanak. Az tok s az lds olyan lthatatlan vezrlerk, melyek esetben a tudatos szndk nem mrhet, gy vgzetes vagy jtkony hatsukat egyarnt nehz bizonytani vagy cfolni. Mindegyik esetben az emberi szellem a mozgatrug – br egyes nzetek szerint meghatrozhatatlan „fels erk” is tmogatan kzrejtszanak. Br a viselkeds-llektan legnagyobb tudorai megprbltk tagadni e tnyezk ltt, nyilvnval, hogy ezt csak azrt tehettk, mert dolgozik bennk a szellem, ugyanaz a szellem. amellyel pontosan a szellem ltezst prbljk cfolni. Nzzk, mi is valjban az tok? A fogalom si angolszsz kifejezsformja a „cruisen” annyit tesz: valakire bajt vagy bntst hozni. A tzis szerint az tok - akr kimondjk, akr lerjk - azt clozza, hogy valakire szenvedst vagy hallt hozzon, bntesse valamilyen tilalom megszegsrt vagy veszlyt jvendljn (beteljest jslat) bizonyos gaztettek elkvetinek. Az toknak ez a vltozata gyakran az igazsgtalan bnsmdot elszenvedk vgs menedke. Szegnyek sjtjk vele a hatalommal rendelkezket, mert hisznek valamilyen egyetemes erklcsi vilgrendben. A bnre bnhds vr (a karma trvnye) mg akkor is, ha ez csak nemzedkekkel ksbb kvetkezik be (pl. megtkozlak „hetedziglen”). Skciban s Angliban az ilyen fajta tkokat szmos trtnelmileg igazolhat esetek bizonytjk. A tilt tkok arra irnyulnak, hogy a kvetkezmnyektl val flelem felkeltsvel megakadlyozzanak bizonyos cselekedeteket, illetve trtnseket. Pl.: „Foszd ki a frak srjt, s elpusztulsz, „rintsd meg a kirly fejt, s vged”, „Szegj meg egy ppai bullt, s egyhzi tok sjt”, „Egyl disznhst s lgy tkozott”, „Fekdj ssze fvel-fval, s juss pokolra”, stb... Ez a fajta taburendszer elssorban nem mgikus, hanem sokkal inkbb trsadalmi jelleg, mg akkor is, ha a termszetfltti hatalmak megidzsvel vlik hangslyoss. Arra a hitre van alapozva, hogy a megjsolt bnhds az Isteni trvny kzremkdsvel valsul majd meg. Az tok elmormolhat titokban vagy kikilthat a nyilvnossg eltt, stt tekintet s a megtkozottakra szegezett ujj formjban, elhangozhat szban, vagy megfogalmazhat rsban, rbzhat valamilyen, az ldozatnak kldtt trgyra, de foganatosthat mgikus szertarts keretben is (az ldozat kpmsnak elgetse vagy tszrsa ltal). Az ilyen kpmsok tbbnyire fbl faragott vagy viaszbl gyrt bbuk, melyekbe elrejtettk az ldozat hajszlait, kpett, vagy levgott krmnek darabkt, stb… teht a lnyeg, hogy „belle”, a lnybl legyen egy darab. Az is elegend, ha ht egymst kvet napon ht-ht percre meggyjtunk ht fekete gyertyt az ldozat fnykpe eltt (New Orlansi tok) Az tok olyan mgikus cselekmny, amely a rosszakarat kpzeletbeli kivettsn alapul. sidktl hozztartozik a papok s a varzslk pszicholgiai fegyvertrhoz, br tbbnyire csak akkor hatkony, ha az ldozat tud rla s/vagy hisz benne. A megtkozott szemly akkor pusztul bele, ha feladja a remnyt, s nem veszi fel a kzdelmet. A tudatalattin elhatalmasod rettegs sztroncsolja a tudatot, klnsen akkor, ha a szban forg szemlynek radsul mg a lelkiismerete is rossz. Vannak esetek, amikor az tok nem ktdik meghatrozott szemlyekhez, hanem brkire lesjt, aki valamilyen megbabonzott helysznnel vagy trggyal kapcsolatba kerl, vagy valamilyen rontssal sjtott csaldba szletik le. Szmos eset ismert, pldul megbabonzott hzakrl, kocsikrl, hajkrl, amelyek a velk kapcsolatba kerlkre balszerencst s pusztulst hoznak. Ezek a beszmolk cfolhatatlanok – kivve persze, ha az ember azrt tagadja ket, mert nincs kedve a kellemetlen valsggal szembenzni. Ami – nmagban is egyfajta tok…
Trtnelmnk sorn a hvek tmege szmtalan vdekezsi formt ismert az tkok s rontsok ellen: bvs amuletteket, varzsigket vagy ppen olyan mdszereket, amely rvn az tok visszaszll arra, aki elindtotta. Felmerl a krds, mindez csupn szemfnyveszts lenne? Szles krben elterjedt si meggyzds szerint a szellem uralkodik az anyagon, s segt vagy rt hatalmt rejtett trvnyek szerint gyakorolja. Az emberisg sidk ta mgikus lomvilgban l, s ennek a vilgkpnek csupn a legjabb korban zent hadat az egzakt tudomnyos racionalizmus, amely a „valsg”-nak csak az rzkileg megfigyelt s materialista termszet ok-okozatisg mrcjnek megfelelen meghatrozott trtnseket s tanokat hajland elfogadni. De vajon maga a tudomny mennyire racionlis? Az ortodox tudomnyos dogmatizmus felett ma is ott lebeg a fausti tok: hiba gondolja, hogy minden mgikus „szgyenfolttl” megszabadult, maga is tudomnyellenesknt tkoz ki bizonyos kutatsi terleteket, s „misztikus”-nak blyegzi meg azokat, akik e tabuv nyilvntott terletre bemerszkednek. Ha egy tuds arra a meggyzdsre tall jutni, hogy pl. az asztrolgia mgsem szjtp ostobasg, jobban jr, ha befogja a szjt – mg akkor is, ha nem szoksa kitmasztott ltra alatt stlgatni. A „primitv” mgikus hitrendszerekrl rtekez antropolgus knosan vigyz, hogy kellen hvs s tvolsgtar tudomnyos nyelvezetet hasznljon, mg akkor is, ha kzben szk barti krnyezetben elmesli, hogy Ausztrliban a szemelttra halt meg egy ember, akit csonttal megbabonztak, vagy New Yorkban mg ma is halnak meg rontssal hallra rmtett emberek. Sok ilyen tok s tabu az els ltsra mer kptelensgnek ltszik. A nyugat-afrikai „Ho” papok pl. hallbntets terhe mellett nem vghattak hajat, mert hitk szerint istenk a hajukban lakozik. Vagy amikor a Fidzsi szigeteken l namosik fnke hajat akart vgatni, elbb meg kellett ennie egy embert, klnben a bibliai Smsonhoz hasonlan hajval egytt a frfiassgt is elvesztette volna. Tovbb a japn mikdt nem rhette annl nagyobb szgyen, mint ha a lba akrcsak srolta a fldet, s egyik asztrolgiai fvilgost sem rhette a fejt. Kptelensg? Pedig mindez hatalmnak korltozst szolglta. Sehov nem mehetett ksr nlkl, semmit sem vgezhetett egyedl. A fpapok s a kirlyok tl fontosak- egyben tl veszlyesek voltak a trsadalom szmra ahhoz, hogy korltlan szabadsgot lvezhessenek. Ezrt kertettk ket krbe tabukkal s emiatt sjtotta ket tok, ha a fenti tabukat megszegtk. s kzben misztifikltk ket, a mgikus elemek is szerephez jutottak. Ha ezek a szemlyek vtettek ritulis ktelessgeik ellen, az tok az egsz orszgot sjtotta. Aszly, tmeghall, csecsemvsz, ellensges rtrs formjban. Orszg s kirly, akr a korai asztrolgiai felfogs formjban egynek szmtott. s mi vajon mentesek vagyunk-e az effle „babonk”-tl? Valyon pl. az angol kirlyi hz ellen vget nem r mr-mr ritulis mdiahadjrat htterben nem-e az a szles krben elterjedt nzet lapul-e, hogy a kirlyi csald ltal kpviselt mlt halott, s az orszgon magn is tok l – a munkanlklisg, a bnzs, a bizonytalan jv-rzet tka? Vajon hnyan tndtnk el a hatvanas vekben a Kennedy csaldot slyt tkon, mg ha ez az tok taln nem is volt ms, mint a csald gigantikus mret becsvgya? Elvgre az tok a szellembl ered s a szellem ltal valsul meg… Vagy mgsem gy lenne? Vajon hogyan li meg Salman Rushdie, az r az irni ayatollahok ltal rmrt fatwt, amelynek rtelmben brmelyik igazhit „trvnyesen” meggyilkolhatja? Az si tabuk csak fokozatosan dlnek le, s mihelyt az si fellegvr leomlott s a rgi hiedelmeket diadalmasan elgettk a mglyn, az j hdtk hamarosan j tkokat eszelnek ki, j okokat tallnak msok kikzstsre. Ez a folyamat szerves rsze a nyagati vilg „number one” tknak, mely „eredend bn” vagy „a bnbeess” nven a zsid-keresztny pszicholgia alapkve. E hatalmas erej hit tan rtelmben mindnyjunkat vgzetes tok sjt azta, hogy Jehova kizte dmot s vt a paradicsombl, amirt a J s a Gonosz Tudsnak fjrl leettk a jelkpes almt. Csupn az ntudatra bredsk volt a bnk… Szent Pl s ms tantk rtelmezse szerint eltkozottak vagyunk pusztn mr azltal, hogy lteznk s gondolkodunk, hogy bensnkben harc dl rtelem, sztn s rzelem kztt, de legfkppen azltal, hogy szexulisan vezrelt lnyek vagyunk. Az egyhz szerint az tok, amelyet az ellene tiltakozk fejre sidktl fogva elszeretettel idzi Isten haragjt, rk rvny, melyet csupn a Krisztus ltali megvlts oldhat fel. gy alakult ki az a gondolkodsmd, amely mg a tudomnyos forradalom viszonyai kztt sem zrta ki a patriarchtus diadalt s a nk ellen indtott boszorknyvadszatot. Az tkok nem merlnek ki az egyeseket megclz rontsban, hanem ugyangy fellelhetk a kollektv rettegs s paranoia vszzadokon t tart llapotban is. Az egsz Eurpt hatalmban tart kzpkori boszorknyhisztria pontosan ilyenfajta tok volt. Kollektv tboly, amelybl mg alig nttnk ki, ha ugyan kinvnk valaha is egyltaln. Az vezredvlts korszaka aztn igazn a progromok s ldzsek, a tmegmszrlsok s az atomfegyverek kora volt, toksjtotta szzad, amelynek garzdasga mreteiben tlszrnyalja mg Dzsingisz kn vagy az inkvizci szrnysgeit is. Minthogy mindnyjunkat – flton angyal s llat kztt – ellentmondsos termszetnk tka sjt, nem csoda, hogy az tkokrl nem beszlnk szvesen. A tvolkeletiek tkok helyett karmt emlegetnek, mely szerint minden tettnk, st minden gondolatunk visszavonhatatlan kvetkezmnyekkel jr, s tetteink kvetkezmnyei ell soha nem meneklhetnk, klnsen ha nem is szmoltunk velk. A tudatossg hinya – ez az igazi tok. Az tkokrl s a rontsrl szl trtnetek – mg ha nem tudunk vagy nem is akarunk hinni bennk – az emberi termszetre dertenek fnyt, vilgoss vlik ltaluk, miben hittek vezredek ta az emberek, mieltt mg elszgyelltk volna magukat s letagadtk volna, hogy brmiben is hisznek…
Az toktl val rettegs ugyangy szedi ldozatait Ausztrlia isten htamgtti vidkein, Haitin vagy Dahomeyben, mint New Orleansban, San Franciscban vagy akr Londonban. A vilg legklnbzbb tjain szmtalan frfi s n hal bele a flelembe. Mg ha hihetetlenl hangzik is gy elsre az llts, tny, hogy New York Bronx s Harlem negyednek bdiban denevrvrt s temetben gyjttt port rulnak A voodoo neves kutatja, az arkansasi Little Rockban mkd Kenneth M. Golden professzor tbb olyan –orvosilag megmagyarzhatatlan - hallesetrl szmol be, amelyet ronts idzett el. Egy nbetegen, aki visszautastotta egy voodoo n leszbikus kzeledst, csillapthatatlan grcsk lettek rr, egy fekete frfi pedig – akit sajt felesge babonzott meg - kt ht intenzv krhzi kezels utn szvroham ldozata lett, holott a boncolsi jegyzknyv szerint olyan egszsges volt, mint a makk. Mellesleg a n kt korbbi frje is orvosilag megllapthatatlan okbl hallozott el. Egy amerikai stnista egyhz vezetjt megintejvolta az egyik vezet TV riportere, s arrl faggatta, hogy mutatnak-e be emberldozatokat a stnistk. A riport alanynak vlasza: „hogy gy mondjam, igen – de csak kzvetve. tokkal s rontssal semmistjk meg azokat, akik rtani akarnak neknk…”. A San Francisco Examiner 1993 mjus 2-n megjelent szmban cikk jelent meg a kvetkez szalagcmmel: AZ ORVOSOK EGYRE TBBET TUDNAK AZ TOKRL. A cikkben az ismeretterjeszt rovat munkatrsa, Keay Davidson elmondja, hogy az zsiai, kzp- s dlamerikai betegekkel foglalkoz orvosok mr nem nevetnek, ha azt halljk: pciensk betegsgt ronts okozta. Tudjk, hogy ha gnyoldnnak, az illet nyomban valamelyik hivatsos kuruzslhoz fordulna. A dolgok odig jutottak, hogy David Walters, a virginiai egyetem pszichitere arrl szmolt be, hogy egyes orvosok mr ilyen szavakkal adjk t a gygyszert a betegeknek: „ha beveszi ezeket a tablettkat, rvnytelenn vlik az tok, s maga nevet a vgn!”Los Altos egyik hziorvoshoz, Dr. Carlos Inocenthoz gyakran fordulnak a szlk azzal a panasszal, hogy beteg gyermekket szemmel vertk meg. Ilyenkor a doktor elszr megsimogatja a gyermek fejt - mert a tradci szerint ez enyhti a szemmel vers hatst – s csak utna rja fel a szksges gygyszert. Az tokban s a rontsban azonban nem csupn a harmadik vilgbl rkezett bevndorlk hisznek. A Kaliforniai Orvosok Egyesletnek San Dieg-i elnke szerint „az Appalach hegysgben nagy szmban lnek olyan emberek, akik a betegsgeket effle hajmereszt okokra vezetik vissza. Szerintem egyes protestns szektk fehr br, angolszsz tagjai kvzi ugyanolyan babonkban hisznek, mint brmelyik eldugott mexiki falu lakosai”. Az tok akkor is igen hatkony, ha az ldozat fatalizmusa s a szli neheztels egymst erstve mkdteti. Finis P. Ernestet, Oklahoma City egyik jszakai mulatjnak tvenhrom ves tulajdonost 1960 janurjban flig eszmletlenl szlltottk be a veternok krhzba, ahol asztmval kezeltk. Fl v alatt hatszor kerlt vissza, grcsk s rohamok knoztk, m az orvosok nyomt sem leltk semmilyen szervi betegsgnek. Miutn ismtelten felplt, anyja laksra ment, de kt nap mlva a mentben hrgve kapkodott levegrt, mint aki a vgt jrja. Br a rohamot tllte, mly depressziba zuhant. Kiment kapott megltogatni az anyjt, ezt azonban ismt csnya visszaess kvette. Ekkor dbbentek r az orvosok, mirl is van sz, s azzal a felttellel bocstottk csak el a krhzbl, ha tbb soha nem rintkezik az anyjval. A frfi ennek ellenre augusztus 23-n dlutn hatkor felhvta az anyjt. Amikor fl ht utn t perccel rtalltak, mr fuldoklott, ht ra eltt t perccel pedig halott volt. Kzvetlen orvost, Dr. James P. Mathist gy feldlta az eset, hogy nyomozsba kezdett, s kidertette: Ernest apja elhagyta a csaldjt, s a tizenves fi lett a „frfi a hznl”. Harmincves korig kt alkalommal nslt meg, mindktszer anyja akarata ellenre, s mindkt hzassga gyors vlssal vgzdtt. Harmincegy ves korban cgtrsi viszonyra lpett az anyjval, mely sorn virgz jszakai mulatt nyitottak. Pr vvel ksbb megismerkedett egy tanrnvel, akit felesgl vett, ezttal az anyja jvhagysval 15 ven t bkben ltek, addig, amg Ernest Josephinnel egyetrtsben elhatrozta, hogy eladja a mulatt, melyre igen kedvez ajnlatot kapott. „Ha ezt meg mered tenni, borzalmas baj r – fenyegette meg dhben az anyja. Kt nap mlva Ernest megkapta az els asztmarohamot – de az zlettl nem llt el. „Majd megltod, mi trtnik veled” – rikoltozta az anyja. A frfi pedig elkezdte jrni a krhzakat. A grcsk, a rohamok, s az orvosok tehetetlensge meggyzte arrl, hogy anyja nem hazudott. Az utols idszakokban az anyai prfcia maradktalanul s szisztematikusan teljeslt. Az utols telefonbeszlgetskor Ernest minden btorsgt sszeszedve kzlte anyjval, hogya mulat vtelrt j vllalkozsba fogja fektetni, melybl azonban anyjt mr ki fogja hagyni. Az anya azzal tette le a kagylt –mesli Josephine – hogy emlkeztette a fit a vrhat vgzetes kvetkezmnyekre, Ernest pedig egy rn bell hallt lelte, anyja grete szerint. Dr. Matthis nem tehetett mst, minthogy a woodoo hall egy klnsen kifinomult vltozataknt knyvelte el az esetet. Emlkeztetl: Hugh Rodes a XVI. sz-i Angliban rta: „Reszkess tennen szleid tktl! Slyos k az a melleden.”…
A hallos jslat beteljeslsnek egyik legfurcsbb esete Norvgiban trtnt, s gyilkossgi per lett bel1e. 1934. augusztus 8-n a hanki fjordban szkl gazdag s tekintlyes Dahl br vzbe fulladt. Ezutn kiderlt, hogy ngy hnappal korbban lenya, az Oslban l Ingeborg Kbler lltlag transzban megjsolta a halleset helyt, idpontjt s krlmnyeit. A csaldban nem ez volt az els tragdia. Ingeborgnak mint mdiumnak titokzatos kpessgei azutn jentkeztek, hogy Ludvig nev fivre vzbe flt. Ot vvel ksbb msik fivre, Ragnar is meghalt. Az apa gy rezte, lenya fontos zenetet tartogat az emberisg szmra, s annyi pnzt klttt tehetsge kifejlesztsre, hogy a gyszol csald flig eladsodott. Dahln, aki a fredrikstadti vrosi tancs pnztrosa volt, szorult helyzetben mg sikkasztsra is vetemedett.
Ingeborg a szenszokon elszr mly lomba merlt, majd tlpett a transz ber szakaszba. "Ludvig" zenetei egy felfggesztett s ceruzval elltott rtbln jelentek meg; a halott a szensz rsztvevi ltal kivlasztott knyvekb1 olvasott fel egyes sorokat. Ingeborg leveleket is rt a halottak nevben az kzrsukkal, nha egyszerre kettt is, egyiket a jobb, msikat a bal kezvel.
A "tloldalrl" rkez zenetek kdolva voltak; az bc minden betjnek egy-egy szm felelt meg. Ingeborg, aki tudatos llapotban nem ismerte a kdot, a transz alv szakaszban zenett talakthat szmsorokat mormolt. Egy vgzetes napon az zenet a br hallnak helyt, idpontjt s mdjt tudatta a csalddal s a brval magval. A nyomozs sorn kiderlt, hogy DahI felttlen hittel, de nyugodtan fogadta az zenetet, amelyr1 Ingeborgnak sem , sem ms nem tett emltst.
Egy meleg augusztusi napon, amikor lnyval egytt stlt a hanki tengerparton, DahI br elhatrozta, hogy szik egyet. Ingeborg kinn maradt a nptelen parton. Egyetlen llek sem volt a kzelben. A br sokig szott, majd egyszer csak grcst kapott. Ingeborg - lltsa szerint - utna szott, utolrte s partra vonszolta, majd miutn nem sikerlt fellesztenie, segtsgrt sietett, de mire tbbekkel egytt visszart, DahI br mr halott volt.
gy tetszett: a br, csak szmra ismeretes okbl, tudatosan szott a megjvendlt hallba. A dolog alighanem ennyiben is maradt volna, ha a sajt nem szerez tudomst az esetr1. Ingeborgot letartztattk, s t hnapot tlttt vizsglati fogsgban; elvgre, ha a csald el is volt adsodva, most hozzjuthattak a br hatvanezer korons letbiztostshoz. A nt vgl felmentettk azzal az indokkal, hogy hipnotikus lmban nem tudhatott az zenetrl, amelyet ksbb sem kzlt vele senki. A csaldot sjt tragdiasorozat azonban gy sem rt vget: Ingeborg anyja nemsokra ngyilkos lett.
„lds vagy tok: tessk vlasztani!” cm knyvben Derek Prince ht olyan gyans llapotot sorol fel, amely tokkal fgghet ssze:
1. Szellemi s/vagy rzelmi sszeomls;
2. Ismtld vagy krnikus betegsg;
3. Meddsg vagy rokon jelleg ni panaszok;
4. Hzasfelek vagy csaldtagok kztti szakts;
5. lland anyagi gondok;
6. Balesetekre val hajlam;
7. Csaldon belli sorozatos ngyilkossgok, illetve termszetellenes vagy korai hallesetek.
A szerz, mellesleg egy keresztny szekta igehirdetje, megjegyzi, hogy ez a lista nagyjbl megfelel annak, amelyet Mzes V. knyvnek 28. fejezete. llt fel "tok fenyegetse" cmsz alatt, s a mgikus zelmek elsznt ellensgeknt hangoztatja: az tkot, akr ms mondja ki az ember fejre, akr az ldozat maga idzi magra, csak a Krisztusba vetett felttlen s nkntes hit ltal lehet feloldani.
Ilyen s hasonl tkok vezredeken t voltak forgalomban, de kzlk a legnevezetesebb, noha lltlag hromezer vnl is rgebben fogant, csak a huszadik szzad harmadik vtizednek elejn kezdett hatni.
|